Gelredome wordt GelreThrone, wat MOJO betreft

Geplaatst: 07/03/2012 in Concerten

Verrassend nieuws kwam tot mij toen ik gistermiddag een kijkje nam op http://www.hiphopleeft.nl/. ‘Kanye en Jay-Z toch naar Nederland’, stond er. Het duurde even voor het tot mij doordrong. De tour data stonden toch al vast? Iedereen had zich er toch al bij neergelegd dat we vanuit Nederland massaal naar Antwerpen, of zelfs Parijs, moeten afreizen om een concert van ‘The Throne’ mee te maken? Het reizen blijkt echter onnodig, want het is officieel: Jay-Z en Kanye West staan vrijdag 15 juni in het Gelredome.

Teleurstelling overheerste onder Nederlandse Hip-Hop fans toen op 21 februari bekend werd dat The Throne heel Europa door zou gaan, behalve Nederland. De Europese rondreis moet een vervolg worden op de succesvolle tour door de Verenigde Staten, na op 8 augustus 2011 het album ‘Watch The Throne‘ uitgebracht te hebben. Gisteren bleek dat de lijst van tourdata, die op 21 februari bekend werd, nog niet compleet is. ”De show in Nederland is nu pas bekend gemaakt, omdat de deal simpelweg vorige week pas rond was,” aldus een woordvoerster van organisator MOJO. Het zal haar niets verbazen als er de komende dagen nog andere concerten in andere landen aangekondigd worden.
Zaterdag 10 maart start de kaartverkoop voor de show. Verwacht wordt dat de belangstelling enorm is. Natuurlijk, twee van de grootste sterren van dit moment samen op één podium, dat trekt volle zalen. Het zal mij dan ook niets verbazen als het Gelredome binnen de kortste keren uitverkocht is. Persoonlijk vind ik het echter een vreemd concept; een Hip-Hop concert, in een stadion met twintigduizend man, voor 52,- euro per kaartje.
Ik vroeg de telefoniste van MOJO of men niet een beetje overdrijft, het is namelijk geen Madonna of Adele die langskomt. ”De heren hebben zelf aangegeven alleen in stadions op te willen treden, waardoor ons oog al snel op het Gelredome viel. Het stadion zal in de medium setting worden ingericht, wat een capaciteit van vijftien- tot twintigduizend toeschouwers inhoudt,” vertelt ze. Als afsluiting van het gesprek verzekerde de mevrouw mij dat het concert een succes zal worden. Als men het er voor over heeft om naar Antwerpen te reizen, heeft men het er ook voor over om 52,- euro neer te leggen. Het wordt immers hét Hip-Hop concert van het decennium.

Dat ik mijn twijfels hierbij heb moge duidelijk zijn. Het is natuurlijk hartstikke mooi om twee van die supersterren op het podium te zien staan, maar als je het mij vraagt wordt de situatie behoorlijk opgeblazen. Al is het alleen maar omdat het album zelf al vies tegenviel…

Plaats een reactie